Alt du skal vide om merchandise

Alt du skal vide om merchandise

SPONSORERET:

Du kan næsten ikke undgå at støde på merchandise på din vej. Det eksisterer nemlig overalt og er en stor del af virksomheders markedsføring i dag. Om du så er til en fodboldkamp med dit yndlingshold eller til en koncert med din favoritkunstner, så er der oftest mulighed for at købe merchandise med hjem. Dette kunne bestå af klubbens spilletrøje med din yndlings fodboldspillers navn på eller en trøje med bandets navn eller logo på. Hvis du vil vide mere om reklameartikler med logo, så læs med her i artiklen.

Hvad er merchandise?

Merchandise er et engelsk ord for reklameartikler, som bruges om alt fra produkter til tjenester, som man ønsker at markedsføre. Kendetegnet ved merchandise er, at produkterne altid har fået påtrykt et logo, billede eller tekst. Trykket kan være på alt fra stickers,

forklæder med logo, t-shirts, legetøj til flag. Dette kan være med til at skabe en samhørighed eller fællesskabsfølelse blandt dem, som køber produktet. Merchandise eksisterer for at fremme salget og skabe en stigende interesse for f.eks. en given film eller sportsklub. Derudover benytter mange virksomheder sig af visuel merchandising – altså visuel markedsføring – som handler om at vise, at noget er til salg.

Hvem bruger merchandise?

Merchandise kan bruges af alle, der har lyst til at få trykt deres eget logo. Det bliver ofte benyttet af større virksomheder, sportsklubber og foreninger, og det kan være alt fra flag og bamser til små pins, som de får trykt. Formålet med merchandise er at reklamere for brandet samtidig med, at man kan tjene penge på at sælge det til fans. Faktisk får store sportsklubber og film-og spilproducenter størstedelen af deres indtjening ved at sælge reklameartikler med logo på. 

Hvorfor bruger man merchandise?

Reklameartikler med logo kan tjene forskellige formål. De har nemlig både en praktisk funktion, samtidig med, at de har et logo eller firmanavn, som skaber en reklameværdi for virksomheden eller klubben. Det er ikke særligt dyrt at få sin egen reklameartikel med logo på. Tryk kan nemlig være på alt fra tøj og bamser til kuglepenne. Prisen afhænger derfor kun af, hvilket behov virksomheden eller du som kunde har. I dag kan man næsten ikke undgå at se reklameartikler med logo, når der skal laves tegnefilmserier, idet man får dækket en del af produktionsomkostninger før premieren ved at sælge reklameartikler med logo på. Her får producenterne af merchandise nemlig tilsendt nogle udvalgte motiver, som de så skal trykke på de pågældende ting, som kunden har ønsket.